5 Tips om het Menu van je Website te Verbeteren

Een goed navigatiemenu zorgt ervoor dat je bezoekers sneller vinden waar ze naar op zoek zijn. In dit artikel geven we je 5 handige tips om jouw website menu te verbeteren, om dat te bereiken.

Maar eerst… wat is een navigatiemenu?

Wat is een navigatiemenu?

Iedere website heeft bovenaan een aantal linkjes staan. Wanneer je op deze links klikt ga je naar de desbetreffende pagina. Dit noemen we het navigatiemenu van je website. Het is een belangrijk onderdeel van een gebruiksvriendelijke website, waardoor je voorzichtig wil zijn met wat je hier plaatst.

Laten we eens kijken naar de tips om jouw navigatiemenu te verbeteren. 

Tip #1: Houd het simpel

Eén van de belangrijkste tips die we met je willen delen is dat het erg belangrijk is om je menu zo simpel mogelijk te houden. Regelmatig zien we websites voorbij komen met een menu waar meer dan 12 pagina’s in vermeld staan. 

Hierdoor is het voor jouw bezoekers erg lastig om de juiste pagina te vinden en te begrijpen wat ze moeten doen. 

Vaak zijn we heel erg enthousiast over onze website of de producten die we verkopen op onze webshop en willen we zo veel mogelijk aan onze bezoekers laten zien. Maar de valkuil is dat onze bezoekers dan overweldigd raken door alle informatie die we ze geven.

Onthoud dat jouw bezoekers vaak voor het eerst op je website komen. Ze weten niet wat je doet, moeten je nog leren kennen en ook hun weg vinden op je website.

Probeer het aantal vermelde pagina’s in je navigatiemenu rond de 5-7 pagina’s te houden om zo het overzicht te houden.

Wat doe je met al die andere belangrijke pagina’s? Die kun je gewoon in het menu van je footer plaatsen. Dit is het onderste gedeelte van je website.

Tip #2: Vermeld de juiste pagina’s

Maar welke pagina’s plaats je dan in het navigatiemenu? Goede vraag! Gelukkig is het antwoord hierop erg eenvoudig:

Waar zou jouw ideale bezoeker naar op zoek zijn?

Om te weten waar jouw ideale bezoeker naar op zoek is, is het belangrijk om je volledig in hen te verplaatsen. Vraag jezelf de volgende dingen af:

  1. Wat zou ik graag willen zien?
  2. Welke pagina’s zou ik willen bezoeken?
  3. Hoe kan ik zo snel mogelijk vinden wat ik nodig heb?

Wanneer je deze vragen beantwoordt, heb je snel een idee welke pagina’s belangrijk zijn om uit te lichten. Denk aan bijvoorbeeld een “over ons” pagina, wellicht “tarieven”, je “webshop” of de “reviews” die je hebt ontvangen van je tevreden bezoekers of klanten.

Door je in de schoenen van je bezoeker te plaatsen en jezelf af te vragen welke informatie deze bezoeker graag zou willen zien, kun je jouw menu precies laten aansluiten op waar de bezoeker naar op zoek is. 

Tip #3: Vermijd de verkeerde taal

Bijna iedere niche of beroep heeft zijn eigen termen, begrippen en woorden. Deze woorden kunnen voor jou erg duidelijk zijn, maar voor je doelgroep de nodige vraagtekens opwekken. Deze lastige begrippen noemen we vakjargon. 

Als voorbeeld: 

Jij biedt een “ketogeen dieet” aan terwijl jouw bezoeker zoekt naar “gewicht verliezen”. Jij begrijpt “Ketogeen dieet” als geen ander, maar een bezoeker kent dit niet. Door lastige woorden te vermijden en het taalgebruik op de bezoeker aan te passen, zullen bezoekers veel sneller vinden wat zij zoeken. 

Tip #4: Niet laten zien waar iemand is

Een belangrijk onderdeel van een goede website ervaring is aan je gebruikers laten zien waar ze zich op je website bevinden. Op die manier raken je bezoekers niet verdwaald en kunnen ze eenvoudig naar andere pagina’s navigeren.

Wanneer je een webshop maakt bij JouwWeb zal je zien dat in het menu van je website de pagina waar je je momenteel op bevindt, dik gedrukt is. Hierdoor weten je bezoekers precies waar ze zich op je website bevinden.

Wel zo handig toch?

Tip #5: Voeg een Call to Action toe

Een hele handige tip om het menu van je website te verbeteren, is door een zogenoemde “call to action” toe te voegen. De call to action is een methode om de bezoekers van je website de gewenste actie te laten ondernemen.

Wanneer je een coach bent is dit wellicht een kennismaking inplannen…
Wanneer je een fotograaf bent is dit wellicht een afspraak maken…
En wanneer je een freelancer bent is dit wellicht een gratis resource downloaden…

Doordat deze call to action in het hoofdmenu van je website staat, is deze altijd zichtbaar voor je bezoekers. Hierdoor worden ze continu geprikkeld om de gewenste actie te ondernemen, wat kan zorgen voor een betere conversie op je website óf webshop.

Conclusie

In dit artikel heb je 5 handige tips gekregen om het menu van je website te verbeteren. Houd je menu vooral simpel, gebruik geen lastige woorden, laat zien waar je bezoeker is en voeg een call to action toe.

BRON: Jouwweb.nl

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.